fredag 22 maj 2015

Ibland blir det inte som man tänkt sig II...

Maj månad har varit kall och regnig, och stickandet har bara innehållit motgångar. Jag valde en halvfärdig randig kofta som maj månads UFO, och som jag ville färdigställa innan sommaren.



Koftan har blivit liggande, och varje dag jag har gått förbi projektet har vi tittat snett på varandra. Och till slut kom jag på varför jag inte vill slutföra den: stickorna stl 3 funkade inte alls med det gråa Design Club Duo merino, som är ett 3ply garn (light fingering) och midjemudden är alldeles för gles för att vara snygg. Att randa med ett Noro sockgarn funkade inte heller, det blev liksom fissligt, tunt och glest. Jag gillade helt enkelt inte resultatet, och har inte upptäckt det ordentligt förrän nu.

Så på en tågresa mellan Karlstad och Göteborg satt jag med projektet i knäet och funderade på vad jag skulle göra. Jag tänkte på andra UFO-projekt som några här i gruppen har repat, och jag tog mod till mig och började repa jag med.



När tåget hade passerat Falkenberg var jag äntligen färdig, och under tiden hade jag hunnit sitta och tänka på andra koftor som jag vill sticka med dubbelt duo-garn, och i olika gråa nyanser istället. Och med ett löfte till mig själv om att det ska föregås av provlappar!



Nu när projektet är upprepat är jag bara lättad, och glad att jag kan använda garnet till andra projekt istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar